Eri aikoina
on erilaiset tarpeet – niin Australiassakin vierastyöläisille. Maa oli valtava
ja
asutus
rannikoilla. 1860 – luvulla keksittiin, että kamaleikaravaaneilla voitaisiin
maan sisäosat saavuttaa ja ratkaista kuljetusongelmat. 1800 – luvun lopulla
tuotiin kymmeniä Afganistanilaisia kamelinajajia ja satoja kameleita hoitamaan
sisämaan tavaraliikennettä. Afgaanien kausi kesti 1800 – luvun loppuun.
Rautateiden rakentaminen lopetti karavaanikyydin, joka saattoi kestää 60 päivää
mantereen ääreltä toiseen. Marree ja Alice Springs olivat tärkeitä
kamelikaravaanikeskuksia.
Tänä päivänä
on jäljellä enää Ghan – juna (muistona afgaanien työstä) , joka puksuttaa
kahdessa vuorokaudessa Adelaidesta Darwiniin ja päinvastoin läpi
hiekka-aavikoiden ja tropiikin.
Nykypäivän
vierastyöläiset ajavat formula-autojaan, viimeksi Melbournessa. Sydneyläiset
ovat kateellisia Melbournelle, jolla jo on tenniskisat ja myös formulakisat
laukkakilpailuista puhumattakaan. Kamelinajajien jälkeläiset järjestävät
kamelien laukkakilpailuja sisämaassa, mutta
puitteet
näyttävät olevan eri luokkaa kuin autokilpailuissa. Eri ajat eri tavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti